Ułatwienia dostępu

Tworzenie gospodarstw agroturystycznych (start GA) i zagród edukacyjnych (start ZE)

Ogłoszone nabory wniosków:

W chwili obecnej nie prowadzimy naboru wniosków. Harmonogram naborów dostępny TUTAJ

Na co można otrzymać wsparcie?

W ramach realizacji LSR na lata 2023-2027 planuje się pomoc finansową na rozwój pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych w zakresie agroturystyki i zagród edukacyjnych.

Poprzez pozarolnicze funkcje gospodarstw rolnych należy rozumieć działalność prowadzoną w małym gospodarstwie obok działalności rolniczej, wykorzystującą zasoby tego gospodarstwa.

Poprzez gospodarstwo agroturystyczne należy rozumieć rodzaj obiektu zakwaterowania turystycznego, który stanowią pokoje i domy mieszkalne oraz przystosowane budynki gospodarcze (po adaptacji) w gospodarstwach wiejskich (rolnych, hodowlanych, ogrodniczych czy rybackich), będące własnością rolników, wynajmowane turystom na noclegi za opłatą, z możliwością sprzedaży posiłków domowych i innych usług uatrakcyjniających pobyt.

Poprzez zagrodę edukacyjną należy rozumieć przedsięwzięcie prowadzone przez mieszkańców wsi na obszarach wiejskich. W ramach tego przedsięwzięcia można przyjmować dzieci i młodzież w ramach programów szkolnych i aktywności pozaszkolnej, realizując przynajmniej dwa spośród następujących celów edukacyjnych:

  • edukacja w zakresie produkcji roślinnej,
  • edukacja w zakresie produkcji zwierzęcej,
  • edukacja w zakresie przetwórstwa płodów rolnych,
  • edukacja w zakresie świadomości ekologicznej i konsumenckiej,
  • edukacja w zakresie dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej

Kto może ubiegać się o pomoc?

Pomoc przyznaje się, jeżeli:
1) wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym Lokalną Strategią Rozwoju (LSR) co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) – dotyczy osoby fizycznej
2) wnioskodawca jest rolnikiem albo małżonkiem rolnika albo domownikiem z małego gospodarstwa rolnego;
3) wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc na działalność tego samego rodzaju w zakresach: start GA (tworzenie gospodarstw agroturystycznych), start GO (tworzenie gospodarstw opiekuńczych), start ZE (tworzenie zagród edukacyjnych), rozwój GA (rozwój gospodarstw agroturystycznych), rozwój GO (rozwój gospodarstw opiekuńczych) lub rozwój ZE (rozwój gospodarstw opiekuńczych) w ramach PS WPR;

Poprzez małe gospodarstwo rolne  należy rozumieć gospodarstwo, którego powierzchnia gruntów rolnych jest mniejsza niż 11,42 ha (wyrażona w ha fizycznych).

 Rolnik - rolnik w rozumieniu art. 3 pkt.1 rozporządzenia 2021/2115, którego gospodarstwo jest położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 

Forma, wysokość oraz limity pomocy

1) Forma pomocy – płatność ryczałtowa
2) Pomoc na operację przyznaje się w wysokości nie wyższej niż kwota maksymalna określona przez LGD w regulaminie naboru, przy czym nie wyższej niż 150 tys. zł.
3) Kwota pomocy w formie płatności ryczałtowej ustalana jest na podstawie projektu budżetu operacji.
4) Pomoc na operację przyznaje się w wysokości nie niższej niż kwota minimalna określona przez LGD w regulaminie naboru, przy czym nie niższej niż 50 tys. zł.
5) Poziom dofinansowania do 65% kosztów kwalifikowalnych.

Ogólne zasady kwalifikowalności kosztów

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia2021/2115 finansowanych w formie dotacji, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:

  • transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn 
    i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu;
  • rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.

Do kosztów ogólnych zalicza się w szczególności koszty:

  • przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym kosztorysów inwestorskich, projektów budowlanych, wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków, projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji oraz audytu energetycznego;
  • sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;
  • związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

W przypadku gdy pomoc dotyczy zakupu nowych pojazdów, nowym pojazdem, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, jest to pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, o ile wytyczne szczegółowe nie stanowią inaczej.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które mają charakter odtworzeniowy.

Koszty niekwalifikowalne

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia 2021/2015, finansowanych w formie dotacji, za inwestycje niekwalifikujące się do przyznania pomocy uznaje się w szczególności:

  • koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych – przed dnia 1 stycznia 2023 r.;
  • koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;
  • koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;
  • koszty zakupu nieruchomości;
  • koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;
  • koszty leasingu zwrotnego oraz dodatkowe koszty związane z umową leasingu, takie jak marża finansującego i ubezpieczenie;
  • podatek od wartości dodanej (VAT):
    - w przypadku wnioskodawcy będącego rolnikiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/2115 uznaje się, że VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
    - w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, osobą prawną (w tym również jednostką sektora finansów publicznych) lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej niebędącego rolnikiem – VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
  • koszt zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia, w tym również ich instalacji, z wyłączeniem eksponatów w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego;
  • koszt zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia;
  • koszty zakupu samochodów osobowych;
  • koszty rozbudowy infrastruktury 5G i sieci światłowodowej;
  • koszty inwestycji w nawodnienia w gospodarstwie rolnym oraz związane z tym koszty budowy ujęć wody;
  • koszty zakupu kotłów do spalania słomy;
  • koszty inwestycji mających na celu dostosowanie do norm lub wymogów unijnych, z wyjątkiem inwestycji wspieranych na zasadach określonych w art. 73 ust. 5 rozporządzenia 2021/2115;
  • koszty sporządzania wniosku o przyznanie pomocy oraz wniosku o płatność.

Podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oznacza to, że zapłacony podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zamierzających do realizacji tego prawa.

Sprawdzenie statusu podatnika VAT powinno być przeprowadzone podczas weryfikacji wniosku o płatność w oparciu o udostępnioną przez Ministerstwo Finansów bazę podatników VAT. Obowiązek dostarczenia interpretacji indywidualnej dotyczy tylko podmiotów, które będą występować w ww. bazie, a do kosztów kwalifikowalnych operacji włączyły podatek VAT.  Ww. interpretacja wiąże się z uzyskaniem informacji, czy podmiot ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie.

Racjonalność

Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocenę racjonalności należy przeprowadzać adekwatnie do rodzaju/specyfiki interwencji, a jej zakres powinien spełniać wszystkie bądź wybrane z poniższych aspektów:

  • uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji, czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność przyczyni się do osiągnięcia celu operacji lub wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);
  • racjonalność technologiczną – sprawdzanie, czy wspierane inwestycje w szczegółowości: 
    - nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,
    - są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,
    - są uzasadnione ze względu na profil produkcji,
    - są uzasadnione ze względu na skale produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych,
  • racjonalność kosztową – sprawdzenie czy planowane koszty/szacunkowe koszty planowanych inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych.

Ocena racjonalności przeprowadzania jest na etapie oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy, a także każdorazowo w przypadku zmian mających wpływ na zakres rzeczowo-finansowych operacji.

Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:

  • w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
  • w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
  • w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
  • w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
  • w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.

W przypadku, gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniana ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.

Warunki przyznania pomocy

Tworzenie gospodarstw agroturystycznych (start GA)
1) Operacja została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji.
2) Realizacja operacji nastąpi w jednym etapie.
3) Realizacja nastąpi w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.
4) W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

  • na obszarze objętym LSR;
  • na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem.

5) W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
6) Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków, oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.
7) Pomoc przyznaje się, jeżeli operacja

  • dotyczy działalności zgodnej z celami LSR;
  • jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony uproszczony biznesplan, który:

a) jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji,
b) zawiera co najmniej: wskazanie celu, w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług, planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i nakładów i finansowych, informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, w tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia, informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności, w szczególności informacje o sposobie wdrożenia WBN (system kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej);
8) operacja jest inwestycją polegającą na dostosowaniu małego gospodarstwa rolnego do świadczenia usług polegających na wynajmowaniu pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczeniu innych usług związanych z pobytem turystów, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców  oraz art. 35 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich;
9) operacja nie obejmuje kosztów inwestycji w produkcję rolniczą lub przetwórczą;
10) została przedłożona koncepcja wdrożenia systemu kategoryzacji WBN (https://pftw.pl/)
W Polsce działania na rzecz poprawy jakości zakwaterowania w obiektach turystyki wiejskiej, w tym w obiektach agroturystycznych prowadzi Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”, która zarządza systemem kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej.
11) wnioskodawca zakłada przystąpienie do lokalnej, regionalnej lub ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej kwaterodawców wiejskich nie później niż w dniu złożenia WOP.

Tworzenie zagród edukacyjnych (start ZE)
1) Operacja została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji.
2) Realizacja operacji nastąpi w jednym etapie.
3) Realizacja nastąpi w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia: 30 czerwca 2029 r.
4) W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:
- na obszarze objętym LSR;
- na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem
5) W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
6) Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków, oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.
7) Pomoc przyznaje się, jeżeli operacja
- dotyczy działalności zgodnej z celami LSR;
- jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony uproszczony biznesplan, który:
a) jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji,
b) zawiera co najmniej: wskazanie celu, w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług, planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i nakładów i finansowych, informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, w tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia, informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności, w szczególności informacje o sposobie realizacji w zagrodzie edukacyjnej celów edukacyjnych, o których mowa w standardach Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych,
8) operacja jest inwestycją polegającą na dostosowaniu małego gospodarstwa rolnego do świadczenia usług edukacyjnych zgodnie ze standardami OSZE;
9) operacja zakłada realizację przynajmniej dwóch celów edukacyjnych, o których mowa w standardach OSZE;
10) operacja nie obejmuje kosztów inwestycji w produkcję rolniczą lub przetwórczą;
11) operacja uzyskała pozytywną rekomendację właściwego terytorialnie przedstawiciela ODR – wojewódzkiego koordynatora OSZE pod kątem spójności ze standardami OSZE;
12) wnioskodawca przewiduje przystąpienie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych prowadzonej przez CDR O/Kraków nie później niż w dniu złożenia WOP.

 

Pierwszy krok do złożenia wniosku:

Informacja dla Wnioskodawców

Przydatne informacje:

Dokumenty/wzory/instrukcje - wdrażanie LSR

PS WPR 2023-2027 - Legislacja krajowa

Lokalne kryteria wyboru operacji - komponent PS WPR

Procedura oceny i wyboru wniosków – komponent wdrażanie PS WPR

Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2023-2027

Umowa ramowa

Harmonogram naborów

Plan komunikacji z lokalną społecznością

 

LGD Liwocz

Czarnorzecko - Strzyżowska Lokalna Grupa Działania
ul. Mostowa 2 (III piętro) lub Przecławczyka 5, 38- 100 Strzyżów
tel. (17) 276 46 03, fax.(17) 276 32 19
e-mail: strzyzow@lgdleader.pl; kierownik@lgdleader.pl; www.lgdleader.pl 


Wsparcie na wdrażanie i zarządzanie strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS+ oraz EFRROW
Beneficjent: Czarnorzecko - Strzyżowska Lokalna Grupa Działania