Ułatwienia dostępu

Rozwój infrastruktury publicznej

Ogłoszone nabory wniosków:

W chwili obecnej nie prowadzimy naboru wniosków. Harmonogram naborów dostępny TUTAJ

Na co można uzyskać pomoc?

Pomoc na projekty mające na celu poprawienie jakości infrastruktury służącej rozwojowi aktywnej turystyki i rekreacji, jak również infrastruktury w oparciu o którą można będzie realizować wydarzenia kulturalne, czy sportowe. Szczególną uwagę zwraca się uwagę na tworzenie i rozwój szlaków turystycznych, które uważane są za bardzo ważny składnik atrakcyjnej oferty turystycznej. W ramach przedsięwzięcia planuje się stworzyć nowe lub uatrakcyjnić istniejące szlaki turystyczne. Szlaki prowadzić będą do najcenniejszych obiektów krajoznawczych (zabytki architektury, muzea, pomniki przyrody itp.), pozwolą na poznanie walorów krajobrazowych naszego obszaru, a także umożliwią aktywny wypoczynek i uprawianie sportów dzięki wykorzystaniu walorów środowiska przyrodniczego

 Kto może ubiegać się o pomoc?

Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

W/w warunek nie ma zastosowania do:

  • gminy, której obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR,
  • powiatu, jeżeli przynajmniej jedna z gmin, której obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, objęta jest obszarem tego powiatu,
  • gminnych lub powiatowych jednostek organizacyjnych.

Pomocy nie przyznaje się województwom.

W zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc przyznaje się JSFP albo organizacji pozarządowej.

Forma, wysokość oraz limity pomocy

Maksymalny % poziom dofinansowania wynosi:

  • do 75% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji realizowanych przez JSFP,
  • do 100% kosztów kwalifikowanych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji realizowanych przez organizacje pozarządowe.

Minimalna kwota pomocy wynosi nie mniej niż 50 000,00 zł.
Maksymalna kwota pomocy w ramach naboru wniosków wynosi nie więcej niż 500 000,00 zł.
Suma pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR.
Limitu dotyczącego sumy pomocy w okresie realizacji PS WPR, nie stosuje się do JSFP.
Pomoc przyznawana jest w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta.
Kwotę pomocy ustala się na podstawie planowanych kosztów kwalifikowalnych zawartych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

Ogólne zasady kwalifikowalności kosztów

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia2021/2115 finansowanych w formie dotacji, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:

  • transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn 
    i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu;
  • rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.

Do kosztów ogólnych zalicza się w szczególności koszty:

  • przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym kosztorysów inwestorskich, projektów budowlanych, wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków, projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji oraz audytu energetycznego;
  • sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;
  • związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

W przypadku gdy pomoc dotyczy zakupu nowych pojazdów, nowym pojazdem, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, jest to pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, o ile wytyczne szczegółowe nie stanowią inaczej.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które mają charakter odtworzeniowy.

Koszty niekwalifikowalne

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia 2021/2015, finansowanych w formie dotacji, za inwestycje niekwalifikujące się do przyznania pomocy uznaje się w szczególności:

  • koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych – przed dnia 1 stycznia 2023 r.;
  • koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;
  • koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;
  • koszty zakupu nieruchomości;
  • koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;
  • koszty leasingu zwrotnego oraz dodatkowe koszty związane z umową leasingu, takie jak marża finansującego i ubezpieczenie;
  • podatek od wartości dodanej (VAT):
    - w przypadku wnioskodawcy będącego rolnikiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/2115 uznaje się, że VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
    - w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, osobą prawną (w tym również jednostką sektora finansów publicznych) lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej niebędącego rolnikiem – VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
  • koszt zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia, w tym również ich instalacji, z wyłączeniem eksponatów w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego;
  • koszt zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia;
  • koszty zakupu samochodów osobowych;
  • koszty rozbudowy infrastruktury 5G i sieci światłowodowej;
  • koszty inwestycji w nawodnienia w gospodarstwie rolnym oraz związane z tym koszty budowy ujęć wody;
  • koszty zakupu kotłów do spalania słomy;
  • koszty inwestycji mających na celu dostosowanie do norm lub wymogów unijnych, z wyjątkiem inwestycji wspieranych na zasadach określonych w art. 73 ust. 5 rozporządzenia 2021/2115;
  • koszty sporządzania wniosku o przyznanie pomocy oraz wniosku o płatność.

Podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oznacza to, że zapłacony podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zamierzających do realizacji tego prawa.

Sprawdzenie statusu podatnika VAT powinno być przeprowadzone podczas weryfikacji wniosku o płatność w oparciu o udostępnioną przez Ministerstwo Finansów bazę podatników VAT. Obowiązek dostarczenia interpretacji indywidualnej dotyczy tylko podmiotów, które będą występować w ww. bazie, a do kosztów kwalifikowalnych operacji włączyły podatek VAT.  Ww. interpretacja wiąże się z uzyskaniem informacji, czy podmiot ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie.

Racjonalność

Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocenę racjonalności należy przeprowadzać adekwatnie do rodzaju/specyfiki interwencji, a jej zakres powinien spełniać wszystkie bądź wybrane z poniższych aspektów:

  • uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji, czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność przyczyni się do osiągnięcia celu operacji lub wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);
  • racjonalność technologiczną – sprawdzanie, czy wspierane inwestycje w szczegółowości: 
    - nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,
    - są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,
    - są uzasadnione ze względu na profil produkcji,
    - są uzasadnione ze względu na skale produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych,
  • racjonalność kosztową – sprawdzenie czy planowane koszty/szacunkowe koszty planowanych inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych.

Ocena racjonalności przeprowadzania jest na etapie oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy, a także każdorazowo w przypadku zmian mających wpływ na zakres rzeczowo-finansowych operacji.

Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:

  • w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
  • w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
  • w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
  • w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
  • w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.

W przypadku, gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniana ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.

Warunki przyznania pomocy

Pomoc przyznaje się na operacje:

  • jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,
  • która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji,
  • której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.

O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy.

W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

  • na obszarze objętym LSR,
  • na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.

W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.

Pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej przyznaje się, jeżeli:

  • operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,
  • infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,
  • koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.

 

Pierwszy krok do złożenia wniosku:

Informacja dla Wnioskodawców

Przydatne informacje:

Dokumenty/wzory/instrukcje - wdrażanie LSR

PS WPR 2023-2027 - Legislacja krajowa

Lokalne kryteria wyboru operacji - komponent PS WPR

Procedura oceny i wyboru wniosków – komponent wdrażanie PS WPR

Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2023-2027

Umowa ramowa

Harmonogram naborów

Plan komunikacji z lokalną społecznością

 

LGD Liwocz

Czarnorzecko - Strzyżowska Lokalna Grupa Działania
ul. Mostowa 2 (III piętro) lub Przecławczyka 5, 38- 100 Strzyżów
tel. (17) 276 46 03, fax.(17) 276 32 19
e-mail: strzyzow@lgdleader.pl; kierownik@lgdleader.pl; www.lgdleader.pl 


Wsparcie na wdrażanie i zarządzanie strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS+ oraz EFRROW
Beneficjent: Czarnorzecko - Strzyżowska Lokalna Grupa Działania